Over de takken

Scouts Wommelgem werkt met acht verschillende takken (=groepen). Op deze pagina vindt u een korte uitleg per tak, inclusief de belangrijke data per tak (indien beschikbaar).

KAPOENEN
Eerste en tweede leerjaar – jongens en meisjes

Kapoenen (jongens en meisjes van 6 – 8 jaar) zijn de jongste van ons gezelschap. Spelenderwijs ontdekken zij samen met hun leiding een wereld vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan de lokalen aan de Van Tichelenlei (= VTL).

KABOUTERS
Derde tot en met vijfde leerjaar – meisjes

Kabouters (meisjes van 8 – 11 jaar) krijgen ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, komen voor het eerst in aanraking met scouteske technieken en leren van elkaar. Het inleven in de fantasiewereld van de leiding en het uitvoerig meespelen, zit in het DNA van kabouters. Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan de lokalen aan de Van Tichelenlei (= VTL).

WELPEN
Derde tot en met vijfde leerjaar – jongens

Jongens die tussen de 8 en 11 jaar zijn, kunnen komen ravotten bij de welpen. Jezelf vuilmaken, nieuwe technieken aanleren, voor de eerste keer in aanraking komen met houtvuren, … het zijn allemaal begrippen die bekend in de oren klinken voor de Welpen. Ook voor hen is het typisch dat ze zelf dingen leren doen. De werking wordt ingekleed aan de hand van het Jungleboek. Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan de lokalen aan de Van Tichelenlei (= VTL).

JONGGIDSEN
Zesde leerjaar tot en met het tweede middelbaar – meisjes

Jonggidsen (meisjes van 11 – 14 jaar) verkennen de mogelijkheden van Scouting. Ze trekken er op uit in de natuur, gaan op tentenkamp en koken hun eigen potje. Ze worden meer verantwoordelijk en leren de grenzen van de leiding af te toetsen; van kattenkwaad tot leuker! Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan de lokalen in het Fort II van Wommelgem.

JONGVERKENNERS
Zesde leerjaar tot en met het tweede middelbaar – jongens

Jongverkenners (jongens van 11 – 14 jaar) hebben het woord ‘saai’ niet in hun woordenboek staan. In tegendeel, ze zijn stoer en wild, ze zijn niet bang van avontuur of om zelf de handen uit de mouwen te steken. Ook zij vertrekken op tentenkamp in de zomer en koken hun eigen potje, eten op hun eigen constructies en slapen in hun zelf opgezette tent! Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan de lokalen in het Fort II van Wommelgem

GIDSEN
Derde tot en met vijfde middelbaar – meisjes

Gidsen (meisjes van 14 – 17 jaar) genieten van avontuur, dingen doen die eigenlijk niet mogen en zetten vriendschap op één. Ze vormen een hechte groep en leren met vallen en opstaan hoe ze onvergetelijke ervaringen creëren. Daarnaast wordt hun vrijheid en verantwoordelijkheid binnen de scouts beetje bij beetje groter. Gidsen gaan één keer op een buitenlandskamp, één keer op een fietskamp en één keer op een normaal tentenkamp. Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan het gidsenlokaal in het binnenfort van het Fort II van Wommelgem.

VERKENNERS
Derde tot en met vijfde middelbaar – jongens

Bij de verkenners (jongens van 14 – 17 jaar) is er ruimte voor grotere projecten. Met de groep gekke avonturen realiseren, of uitgedaagd worden door elkaar is dagelijkse kost voor hen. Door middel van typische of minder typische activiteiten gaan ze op zoek gaan naar zichzelf tussen soortgenoten. Ook gaan verkenners één keer op een buitenlandskamp, één keer op een fietskamp en één keer op een normaal tentenkamp. Vergaderingen vinden plaats op zondag van 9u30 tot 12u aan de lokalen in het Fort II van Wommelgem.

JINS
Zesde middelbaar – jongens en meisjes

Jins (jongens en meisjes van 17 – 18 jaar) leven één jaar intens samen. Iedereen kent elkaar door en door en de groep is hechter dan ooit! Jins werken voor hun kamp, baten jincafés uit en hebben de gekste vergaderingen die je maar bedenken kan. Hoe gekker, hoe liever. Alles wat normaal niet mag, mag bij de Jins wel. Al doende leren ze samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen. Vergadering op zondag van 9u30 tot 12u aan het jincafé in het Fort II van Wommelgem.